Виховна година "Що таке дружба?"

Мета.
Розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; прищепити учням повагу до цінностей дружби;вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями.
Завдання
Перед вами аркуші паперу ,на яких написані слова. Усі вони характеризують поняття, яке вам потрібно вгадати,щоб відгадати тему нашого заня
ття
Завдання 1
Для цього, уважно прочитайте ці слова і зверніть увагу на літери, з яких вони починаються.
Доброта
Радість Уміння Жертовність Бадьорість Акуратність
Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним. Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою. В усі часи , і в різних народів дружба і вірність була головною із чеснот,ознакою благородності і поваги.
Жили колись давно у степах України мужній народ-скіфи.
Скіфи шанували людину незалежно від її національності за розум та душевні якості й понад усе цінували міцну чоловічу дружбу. У скіфів був священний обряд побратимства:Спочатку скіфи давали один одному страшну клятву:жити у злагоді і ,якщо треба, вмерти один за одного;
Далі після присяги,надрізавши собі пальці,вони збирали кров у чашу і пили її разом.
Після цього обряду скіф ставив свого друга дорожче за сім`ю, жінку та дітей. Пройшли століття,змінилися покоління ,але святі поняття дружби і вірності не згинули,а дістали нове звучання у нових хазяїв українських степів-козаків. На знак побратимства запорожці обмінювалися хрестами і все в них ставало спільним. Кожний вважав своїм обов`язком піклуватися за долю названого брата. У боях вони завжди билися поруч,якщо один попадав у полон,то інший намагався викупити його, а якщо одного з побратимів убивали,то другий був повинен помститися за нього. Побратимство –це одна із таємничих причин непереможності і сили козаків.
Що таке дружба? Товаришування? Приятель?
ІІ. вид роботи справжній друг слайд на презентації
Хто такий справжній друг: Зразкові варіанти відповідей:
-Одному друг потрібен, щоб допомагав, був беззавітно відданий і до якого в любу хвилину можна було звернутися по допомогу.
-Справжній друг- це людина, яка ніколи тебе не залишить ніколи тебе у біді. завжди допоможе і підтримає
-Друг це той хто поважає тебе, кому можна довіряти.
-Багато для кого друг - це той хто поділяє його погляди, допомагає йому в складних ситуаціях, тобто той кому можна довіряти особисте, знаючи, що він тебе не зрадить. Дуже часто навіть зла і огидна Вам людина може зробити більше ніж найкращий друг якого ви знаєте все своє життя, якщо людина не поділяє ваших поглядів це не означає, що вона погана і навпаки. Найкраще видно друзів в скрутний момент коли у вас, стається якась біда тоді зразу видно де справжній друг.
-Справжній друг - це людина, яка завжди тебе підтримує, яку ти поважаєш і ділишся з нею власними таємницями!!!
Яким повинен бути друг? ІІІ вид роботи
У вас на партах лежать долоні, напишіть на них 2 риси характеру, які повинен мати справжній друг. Давайте згадаємо які риси характеру ви знаєте?
(прикріплюють на дошку)                                                                                             
Робимо підсумок «Хто такий друг»
Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
Зразкові варіанти відповідей:
- ваш кращий друг поводиться неоднаково з вами наодинці й у присутності інших людей;
- ваш кращий друг іноді, не подумавши, допускає грубі зауваження,
- чіпляється до вас або своїми вчинками ображає ваші почуття;
- ваш кращий друг ображається, якщо ви дружите з кимсь ще;
- ваш друг не зберігає ваших секретів.
Завдання 2.В пам`яті українського народу залишилося багато прислів`їв та висловів про дружбу.
Правильно скласти вислів:
1.Хочеш знайти друга-сам стань другом.
2.Дерево міцне корінням ,а людина-друзями.
3.Друга за гроші не купиш.
4.Не той друг,що медом маже,а той,хто правду скаже.
5.Сонце зігріває повітря,а друг-душу.
6.Скажи мені ,хто твій друг,і я скажу,хто ти.(початок 1,кінець 2,вибрати епіграф)
Завдання 4.Складіть власні правила товаришування
1. Бути щирим, відвертим.
2. Не видавати секретів інших.
3. Ділитися з друзями (другом).
4. Не ображати друзів.
5. Не боятися попросити пробачення.
6. Допомагати другові у всьому7. Дарувати друзям подарунки.
8. Вітати зі святами.
9. Разом робити різні справи.
10. Зберегти друга в серці на все життя.
Завдання 5.Гра «Хто мій друг?»
Діти по черзі розповідають про своїх товаришів у класі, не називаючи їх імен. Слухачі повинні за описом відгадати ім'я друга. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
Завдання 6.Практична робота.
І - ВаріантРозфарбуйте запропоновані Вам предмети одягу.
Відтінків якого кольору вийшло найбільше?_______________
Червоному кольору надають перевагу люди з альтруїстичними схильностями. Як правило, одяг, в якому переважає такий колір, носять сміливі, вольові, рішучі й товариські люди. Тим часом ті, кому цей колір не подобається, швидше за все, страждають комп¬лексом неповноцінності й не прагнуть бути в центрі уваги.
Жовтому кольору надають перевагу ті, хто любить спокій і мир; як правило, з такими людьми завжди легко спілкуватися. Шану¬вальники цього кольору впевнені в собі, своїми діями вони прино¬сять задоволення тим, хто їх оточує; вони швидко знайомляться з новими людьми, дають слушні поради, не зосереджують увагу на своїх невдачах.
Зелений колір приваблює того, хто бажає якомога швидше до¬сягти мети, є надзвичайно наполегливим і не схильним до комп¬ромісів. Як правило, таким людям важко перебувати в колективі через свою прямолінійність і критичність.
Синій колір — це колір скромних і м'яких людей. Зазвичай, ті, хто надає перевагу цьому кольору, легко знаходять собі приятелів у будь-якому колективі, схильні йти на компроміс, не дратівливі й завжди готові допомогти у важку хвилину.
Рожевий колір виказує емоційних і вразливих людей. Ці люди аж ніяк не прагматики, вони готові любити увесь світ і прагнуть зробити його добрішим.
Коричневий колір полюбляють шанувальники норм, правил та традицій. Зазвичай, це статечні люди, з гарним матеріальним становищем, вони чітко знають, що добре, а що погано.
Чорному кольору надають перевагу ті, хто не дуже впевнений у сьогоднішньому дні й у своєму становищі, для шанувальників цього кольору життя розфарбоване в похмурі тони.
Сірому кольору надають перевагу обережні люди; вони готові сто разів подумати, перш ніж прийняти якесь рішення, але й від нього можуть відмовитися в останню мить. Як правило, ці люди надзвичайно обережно налагоджують стосунки й не схильні заво¬дити нові знайомства.
Ділова гра «Діамант»
Школярам пропонується намалювати «діамант» (ромб, розділений на чотири клітинки) і розмістити названі проблеми в порядку зростання їхньої значимості:
найважливіша проблема;
важливі проблеми;
менш важлива проблема.
Разом діти створюють спільний «діамант», виділивши найактуальнішу проблему.
Психолог. Таким чином, серед причин переживань на першому місці — конфлікти з товаришами, які відбуваються від невміння домовитися, стримати себе. У наших силах перетворити наш проблемний діамант на коштовний камінь. Подумайте, чи часто кожен із вас помічає тих, хто поруч? Розуміє їхні біди і радощі? Подає руку допомоги? Не так легко досягти того, щоб допомога й увага до інших людей були не насильством над собою, а таким самим природним явищем, як усмішка. Проте головне — прагнути цього. Щоб зрозуміти товариша, слід зазирнути в самого себе.
«Місток». На підлозі проведено дві лінії. Відстань між ними ЗО см. Одночасно на цей «місток» з обох сторін стають учасники гри. Під ними — «бурхлива гірська річка». Діти повинні домовитися між собою, як перейти місток. Дозволяється користуватися лише мовою жестів і мімікою.
Учитель. Ми переконалися в тому, що досягти гармонії в стосунках, спільних діях не так просто. Ось тому, перебуваючи в колективі, доцільно до-тримуватися певних норм у спілкуванні. Про це варто пам'ятати щодня. Тому кожного ранку, вирушаючи в школу, не забувайте взяти з собою «валізку».
(Учні починають збирати «валізку» в далеку дорогу. У цю «валізку» складається все те, що, на думку групи, допомагає людині в спілкуванні з іншими, усі позитивні риси характеру, уміння, які цінують у класі. Школярі називають такі риси характеру і якості: доброзичливість, стриманість, тактовність, товариськість, справедливість, миролюбність, життєрадісність, гумор, ерудованість, від-критість, урівноваженість, чесність, чуйність, уміння прийти на допомогу, порадити, тримати чужі секрети, співчувати, поважати співрозмовника, вислуховувати, пробачати помилки, не заздрити, не принижувати.)
Цікаві завдання
Учням пропонується виконати цікаві завдання. Практики пояснюють умови виконання.
«Співзвучність». Два члени групи стають спиною один до одного. На сигнал вони починають віддалятися в різні боки. Діти повинні одночасно озирнутися й посміхнутися, причому без будь-якого сигналу з боку групи. Слід відчути той момент, коли партнер оглянеться. Потім учасники обмінюються своїми відчуттями.
Завдання 8.Погляньте на свої парти. У Вас у всіх лежать гілочки. Згадайте казку «Батьківський заповіт» і ви зрозумієте для чого вони вам. У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів ,дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батьківську волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи,перев`язав їх і знову попросив зробити те саме,але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав:»ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом,то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко зламаєте .»
Отже,щоб зібрати гілочки в оберемок вам потрібно стати в коло і по черзі передати свою гілочку сусіду справа,при цьому говорячи йому комплімент.
У вас на партах лежать серця, я хочу, щоб ви зараз написали побажання і подарували її своєму другові.
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю щоб у кожного з вас був справжній друг!

Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.


Завдання 7.Тест «Чи гарний ви друг»:
  1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите
а) розповісте їх іншим людям; б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
  1. 2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а)скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:а
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в1 2 3
Результати21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою.
Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше _ інтересу до інших людей.
Ситуація 1
Вчителька сказала , що на санітарний день потрібно взяти граблі, бо на території багато листя. На наступний день знаряддя взяв один учень. Інші мотивували відсутність граблів тим, що живуть у квартирі, зламалися, у господарстві залишились одні граблі, не дають батьки. Як швидко прибрати територію не образивши один одного?
Ситуація 2
На захід до дня Збройних Сил потрібно підготувати команду у складі дівчат та хлопців. Потрібна кількість бажаючих не набирається. Ті, хто має гарні фізичні здібності, відмовляються. Яким чином сформувати команду?
Ситуація 3

У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».
Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг учинить так? Хто має вимити парту? 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.

Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Походження й розвиток Всесвіту.

Небесна сфера. Сузір’я. Відстанні до небесних світил. Зоряні величини. Зоряний час.