Життя без конфлікту. Година спілкування з елементами тренінгу

Мета: навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.
Тип : Година спілкування з елементами тренінгу .
Обладнання: малюнки, висловлювання «Самовиховання - творення себе»

Найсильніший той, хто володіє собою.
Сенека
ХІД ЗАНЯТТЯ
Учитель: Кожен із нас це особистість. Всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле, яке називається словом - « людство».
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки. Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть. 1хв
Учень. Розкриємо Книгу книг – Біблію і прочитаємо такі рядки :
«При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору...».
Учитель: Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування - створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт. Ми сьогодні спробуємо проаналізувати конфліктні ситуації, поміркуємо як правильно вести себе при виникненні конфлікту. Отож, сьогодні ми познайомимося з сутністю конфлікту, причинами їх виникнення та визначимо шляхи його подолання. Інакше кажучи будемо вчитися виходити з конфліктних ситуацій як мудрі, виховані, інтелігентні люди. 1хв
Фрагмент мультфільму 2 хв
Вправа «Асоціація»
Які емоції та асоціації викликає у вас це слово? (Лайка, сльози, бійки, синяки, кулаки, сварки, образи, вбивства, руйнування сім'ї, втрата роботи, в'язниця тощо.)
Як бачимо, переважають негативні емоції та асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження тощо.) 2 хв
Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ»

Учні висловлюються, починаючи фразою „Конфлікт – це ...”
• Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, цілей...
• Конфлікт – стан, який виникає, коли сторони мають несумісні прагнення
• Конфлікт – це прояв неузгодженості інтересів, незгода між сторонами, коли кожна прагне зробити так, щоб було прийнято саме їх позицію. 
2 хв
Доповнення вчителя: Конфлікт – одне з найважливіших явищ в сучасному житті. Життя людини в суспільстві досить складне та сповнене протиріч, крім того всі ми різні, маємо різні наміри, інтереси, цілі та розуміння як саме треба досягати власних цілей. В процесі життя ми взаємодіємо, виходячи зі, знов таки різних, уявлень про те як треба взаємодіяти, тобто маємо зіткнення інтересів як окремих людей так і груп людей. Таким чином, ми вийшли на загальне визначення терміну «Конфлікт» – це зіткнення сторін, думок, сил, інтересів. Основою конфліктів є небажання поставити себе на місце іншої людини, подолавши свій егоцентризм 1хв

Учитель(Слайд )Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.
Класний керівник. Конфлікти. Чи вважаєте ви, що це питання актуальне для нашого класу? (Повідомлення результатів попереднього анкетування.) 2хв
Перша група учнів пояснює, кого ми називаємо «конфліктною людиною».
Друга група пояснює, що означає «конфліктна ситуація».
Третя група пояснює, що означає «конфлікт вичерпано»
обговорення 2х + по1 хв пояснення = 5 хв
Завдання групам: наведіть приклади конфліктних ситуацій учень – учень, батьки учень, учень – учитель підгот 1хв відпов. по 1 / 4 хв



Яка ж формула конфлікту? (Спільне обговорення з учнями). 

Конфлікт складається із: 
— причина виникнення конфлікту (предмет); 
— учасників; 
— конфліктної ситуації; 
— шляхи вирішення . 
Чому виникає конфлікт /
Мозковий штурм «Чому виникають конфлікти?» ( 3-4 хвилини)
КОНФЛІКТИ
• пов’язані з бажаннями, прагненнями , потребами
• викликані відмінністю інтересів
• в основі лежить суперництво, нетерпимість, ворожість
• викликані невідповідністю вираження емоцій, невмінням спілкуватись
• через нестачу матеріальних ресурсів
• у зв’язку з розподілом влади
• з приводу найважливіших ідей та життєвих установок 
4 хв

Учасники конфлікту. Між ким найчастіше виникають конфлікти ?: чоловік         дружина        діти,  організація    людина, організація            організація, людина     закон, Від кількості учасників та від їх вагомості залежить і масштаби конфлікту. Бувають і на рівні держав держава           держава.
Вчитель: Конфлікти іноді загострюються так, що мирним шляхом їх уже дуже важко вирішити. Тоді виникають війни.
Шляхи вирішення конфлікту. Демонстрація слайду та тлумачення до 5хв

Пропоную вам розглянути декілька ситуацій і розібратися, яка з них може стати причиною конфлікту « Знайди істину»
Простежимо такі ситуації.
Ситуація 1: У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.
  • - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
  • - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).
  • - Місце конфлікту (Школа)
  • - Як би ви вирішили цю проблему?
Ситуація 2.Уяви, що ти разом з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контрольної роботи. Як ти зробиш?
Ситуація 3. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.
Як ви думаєте, чи виникне конфлікт і між ким у цих ситуаціях?
  • - Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.

критерії вирішення
знайти чітке рішення помити парту 4-5 слів
рішення задовольняє всіх учасників конфлікту
відчуття після конфлікту мають бути приємними
чи вирішений конфлікт до 10 хв


Вправа Ланцюжок Підбери шлях вирішення конфлікту
Усі позиції в таблиці переплуталися. Вгадайте за описом, про яку стратегію поведінки йдеться. (Учитель читає опис поведінки.)
Учні відновлюють логічні ланцюжки стрілками, вказують правильне розташування позицій.
1)Принесення в жертву власних інтересів заради інтересів Іншого. Ця стратегія характеризує мирну, поступливу людину. (Пристосування.)
2)Ухилення від прийняття рішень. Найчастіше цю стратегію використовують люди, невпевнені в собі. (Уникнення.)
3)Пошук рішення, що влаштовує обидві сторони. Цієї стратегії зазвичай дотримуються сильні, зрілі, упевнені в собі люди. (Співпраця.)
4)Конкуренція — прагнення домогтися свого за рахунок іншого. Найчастіше цю стратегію використовують люди, упевнені в собі, агресивні, амбітні. (Суперництво.) 3хв


Групова дискусія
Класний керівник. У школах верхової їзди не хвалять наїзника, який може утриматися на здибленому коні. Як ви думаєте чому? (Під досвідченим жокеєм кінь ніколи не стає дибки.)
Так само і з конфліктами. Звичайно, розумна, обізнана людина знайде вихід із будь-якого становища, але мудра людина в нього не потрапить. А значить, мудрий не доведе стосунки до конфлікту.
Золоте правило спілкування — завжди поводься з іншими так, як ти хотів би, щоб інші поводилися з тобою. 2 хв
А які риси характеру потрібні, щоб дотримуватися цього золотого правила?
відповіді учнів: Доброзичливість. правильно зрозуміти одне одного. Тактовність. Здатність визнати свою помилку Уміння слухати й чути одне одного.   Справедливість.




Класний керівник. Життя не прожити без конфліктів, Конфлікти часто отруюють людині життя, порушують звичний ритм, знижують самооцінку. Багато хто прагне знайти мирний спосіб врегулювання конфлікту.І розумна, культурна людина завжди зможе ефективно
вирішити суперечки й розбіжності, гнучко використовуючи різні стратегії: в одних випадках жорстко наполяже на сво-сму, в інших — поступиться, у третіх — знайде компроміс. щоб не помилитися у виборі стратегії поведінки, потрібні життєвий досвід, мудрість і знання. Сподіваюся, частину цих знань ви отримали в ході сьогоднішньої години спілкування. Використовуйте запропоновані способи, прислухайтеся один до одного,співпрацюйте У нас все вийде! і життя будепрекрасним


Підсумок години спілкування

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.

Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Походження й розвиток Всесвіту.

Небесна сфера. Сузір’я. Відстанні до небесних світил. Зоряні величини. Зоряний час.